Hotel Senacki: czyli jak mówić o Krakowie w… Krakowie. Case study

🔴 zakres działań: strategia marki, outsourcing marketingu

🔴 zespół projektowy: Joanna Wilk (strateg), Alicja Polewko – Leniart (content), Marcin Błoniarz (kv), Katarzyna Koryczan (PM)

Hotel Senacki to obiekt noclegowy położony na jednej z głównych ulic Krakowa – na ulicy Grodzkiej, łączącej Stary Rynek z Wawelem. Położenie atrakcyjne dla turystów, atrakcyjne również dla wielu miejsc oferujących usługi hotelowe. Jak zatem komunikować o swojej marce, by nie przepaść w tłumie?

Wyzwanie: konkurencyjny rynek

W 2022 roku ukazał się raport Emmeron Evaluation. Według tamtych danych pod samym Wawelem funkcjonowało blisko 200 obiektów noclegowych, oferujących ok. 18 tys. pokoi hotelowych. Przebywając w takim otoczeniu jako marka trzeba nie tylko wiedzieć z kim się mierzyć, ale i czym się wyróżnić.

Rozwiązanie: analiza konkurencji & strategia marki

Analiza konkurencji wraz z ankietami konsumenckimi były dla nas punktem wyjścia. To tutaj zbieraliśmy kluczowe informacje do warsztatów strategicznych, które były drugim etapem naszych działań.

Podczas warsztatów strategicznych u klienta zabiegaliśmy o kluczowe kwestie:

  • do kogo chcemy dotrzeć?
  • w jaki sposób chcemy to zrobić?
  • co nas wyróżnia?
  • jak wygląda typowy proces zakupu?
  • kto obecnie nas odwiedza?
  • co najczęściej jest powodem zakupu?

W cały proces był zaangażowany nie tylko zarząd, ale przede wszystkim dział handlowy i dział obsługi klienta. Każdy dział ma styczność z klientem na innym etapie i każdy widzi go z innej perspektywy, dlatego tak ważny był udział hotelowego zespołu.

Hotel Senacki to najbardziej interesujący projekt, który miałam okazję prowadzić. Chyba dlatego, że zarówno Kraków, jak i sztuka jest mi bliska.

Kraków kocham całym sercem – to miejsce magiczne, nieoczywiste, pełne nieodgadnionych historii.

Cieszę się, że mogłam przelać to wrażenie na komunikację hotelu Senacki.

Alicja Polewko-Leniart

Wyzwanie: konkurencyjny rynek

Efekt: spójność komunikacyjna & zaplanowane działanie.

Zebrane informacje pozwoliły na opracowanie strategii marki, dokumentu, który w pełni odpowiada na pytania:

  • jakie mamy cele bliższe i dalsze?
  • kto jest naszą buyer personą? (jakie ma potrzeby, co ją charakteryzuje)
  • w jaki sposób chcemy dotrzeć do odbiorców? (lejki marketingowe)
  • w jaki sposób nasza marka powinna komunikować?
  • i jakimi kanałami powinna komunikować, by trafić do grupy odbiorczej?

Strategia, która została opracowana dla Hotelu Senacki podkreślała przede wszystkim historyczny aspekt hotelu, krakowskie pochodzenie właścicieli, jak i znajomość miasta. W świecie dużej anonimowości, globalnych spółek hotelowych pobyt w hotelu w Krakowie, będącym faktycznie przedłużeniem krakowskiej historii, był pomysłem dość oczywistym, ale mimo wszystko nie powszechnym.

To, na co zaczął stawiać Senacki to doświadczenie Krakowa wszystkimi zmysłami. Ta „zmysłowość”, to nieoczywiste, wpisane w strategię odkrywanie miasta, było w dalszym kroku konsekwentnie przez nas wprowadzane. Poprzez opracowanie nowej identyfikacji wizualnej, stworzenie spójnej komunikacji czy wystroju.

W świecie dużej anonimowości, globalnych spółek hotelowych pobyt w hotelu w Krakowie, będącym faktycznie przedłużeniem krakowskiej historii, był pomysłem dość oczywistym, ale mimo wszystko nie powszechnym.

Ostatnim elementem dokumentu strategicznego była zmiana identyfikacji marki – odświeżenie logo, wypracowanie patternu oraz materiałów do bieżącej komunikacji. Kolorem przewodnim stał się ciepły beż, nawiązujący do antycznego złota, jego dopełnieniem – odcień turkusu i granatu. Wszystko to sprawiło, że wizerunek Senackiego kojarzył się i starodawnie i nowocześnie, jednocześnie oddając charakter premium hotelu – 4**** standard obsługi. Efekt wypracowanych materiałów do obejrzenia poniżej.

Od teorii do wdrożenia – outsourcing działań marketingowych

Nasza współpraca nie zakończyła się na opracowaniu dokumentu strategicznego i wydaniu rekomendacji. Płynnie przeszliśmy do rocznej usługi outsourcingu działań marketingowych, co było dobrym przygotowaniem dla późniejszego wewnętrznego działu marketingu.

Komunikacja offline

Najwięcej pracy wymagały i nadal wymagają elementy powiązane z wnętrzem Hotelu Senacki – w końcu nie da się budować określonego wrażenia bez tego, co w środku.

Tak więc wymyśliliśmy koncepcję na:

  • lokalny, powitalny smakołyk,
  • nieoczywisty przewodnik po Krakowie,
  • pokoje i apartamenty nazwane znanymi, krakowskimi osobistościami i powiązanym z nimi wyposażeniem,
  • winotekę z regionalnym, małopolskim winem,
  • starodawne zdjęcia, ukazujące piękno dawnego Krakowa (zdjęcia uzyskaliśmy dzięki współpracy z Galerią LueLue)
  • Kurjer Senacki, czyli gazetę dawnych dziejów, która zdradzała nowinki aktualne dla tamtych czasów
  • pocztówkę, która będzie wysyłana gościom po ich pobycie, jako głos wzywającego Krakowa.

Poniżej znajdziesz fragmenty tekstów, jak i część materiałów graficznych, które udało nam się wypracować na początku naszej współpracy. Bez wątpienia – poczujesz w nich krakowskiego ducha, jednak najpełniej przeżyjesz tę przygodę zaglądając do Hotelu Senacki, do źródeł historii.

Komunikacja online

Gdy wszystkie elementy, niezbędne do prawidłowej komunikacji obiektu na miejscu zostały wytworzone, płynnie przeszliśmy do komunikacji w SM. Co ważne, od początku współpracy równolegle trwały prace nad nową stroną www.

W komunikacji online postawiliśmy na lepsze poznanie Krakowa, ale opowiedziane legendami, ciekawostkami. Naszym celem było zachęcenie do odwiedzenia tego miasta poprzez nieoczywiste zwiedzanie. Bo w sposób oczywisty – mówią i piszą wszyscy.

Wdrożyliśmy 5 różnych cykli:

  • #backintime – cykl ze zdjęciami oddającymi dawny klimat Krakowa,
  • #historicalchitchat – krakowskie legendy, plotki,
  • #simplicityofsightseeing – cykl poświęcony doświadczeniu Krakowa w Hotelu Senackim,
  • #feelcracow – cykl bazujący na zmysłach, dzięki którym można lepiej poznać Kraków,
  • #dedicatedtokrakow – cykl poświęcony najważniejszym postaciom związanym z Krakowem.